Dźwięk pod kontrolą: Jak symulacje akustyczne zmieniają podejście do projektowania DSO.
Dźwiękowe Systemy Ostrzegawcze to jedne z kluczowych systemów bezpieczeństwa, których zadaniem jest przekazywanie użytkownikom budynku informacji w formie komunikatów głosowych.

Autor: Ambient System
Projektowanie DSO w erze cyfrowej
Współczesna architektura stawia przed projektantami złożone wyzwania. Skuteczność DSO jest ściśle związana ze zrozumiałością reprodukowanych komunikatów, na którą wpływ ma wiele czynników. Projektowanie DSO wymaga precyzyjnej analizy m.in. złożoności przestrzeni, różnorodności materiałów budowlanych i źródeł hałasu. Tradycyjne metody projektowania często nie sprawdzają się w skomplikowanych realizacjach, gdzie projektant napotka liczne tego typu wyzwania jednocześnie.
Tu na scenę wkraczają symulacje akustyczne – cyfrowe narzędzie w projektowaniu DSO. Zaawansowane oprogramowanie pozwala stworzyć wirtualny model budynku i precyzyjnie analizować rozchodzenie się dźwięku, optymalizując rozmieszczenie głośników, poziom ciśnienia akustycznego (SPL) i zrozumiałość mowy (STI).
Symulacja akustyczna pod lupą
Symulacja akustyczna to proces modelowania zachowania dźwięku w danej przestrzeni za pomocą specjalistycznego oprogramowania. Podstawą symulacji będzietrójwymiarowy model obiektu, uwzględniający dane dotyczące geometrii, materiałów budowlanych, typie i rozmieszczeniu źródeł dźwięku. Oprogramowaniusymuluje w takim modelu rozchodzenie się fali akustycznej, pozwalając nawizualizację kluczowych parametrów dźwięku.
Projektant analizuje kluczowe parametry - od poziomu ciśnieniaakustycznego (SPL), przez czas pogłosu (RT), po wskaźnik zrozumiałości mowy(STI).
Dzięki symulacjom otwierają się przed projektantem możliwości precyzyjnej optymalizacji akustyki budynku jeszcze na etapie projektowania, co pozwala uniknąć kosztownych poprawek w trakcie realizacji. Symulacje minimalizują ryzyko kosztownych błędów projektowych i stają się kluczem dotworzenia przestrzeni bezpiecznych i komfortowych akustycznie.
Oslo Atrium: Analiza akustyczna w praktyce
Projekt renowacji Oslo Atrium, to przykład prawdziwego wyzwania dla akustyka opracowującego symulację akustyczną. Będący przedmiotemanalizy obszar jest otwartą przestrzenią publiczną łączącą 8 kondygnacjibudynku. Kubaturę cechuje ogromny rozmiar, wydłużony czas pogłosu oraz ograniczona możliwość adaptacji akustycznej.

Metodologia i kryteria
Analiza, którą przygotowano z użyciem oprogramowania EASE skupiła się na trzech parametrach: poziomie ciśnienia akustycznego (SPL), wskaźniku zrozumiałości mowy (STI) oraz czasie pogłosu (RT).
Założenia projektowe:
- system powinien zapewniać reprodukcję dźwięku na poziomie 86 dB SPL(A),
- wartość średnia wskaźnika STIPA wynosić powinna niemniej niż 0,60,
- czas pogłosu w kubaturze nie powinien przekraczać 2s.
Od modelu do realizacji
Wykorzystując dane projektowe, stworzono model 3D budynku, w którym rozmieszczono 219 źródeł dźwięku, reprezentujących głośniki pożarowe zgodne z normą EN54.
Symulacja wykazały konieczność zastosowania głośników o dużej kierunkowości (w tej roli dobrano kolumny liniowe typu ABT-LA60) oraz głośników sufitowych o rozszerzonym pasmie przenoszenia (ABT-S2010).
Na drodze symulacji akustycznej dobrano również materiały dźwiękochłonne w postaci paneli akustycznych, płyt perforowanych oraz tynku akustycznego.

Wnioski: Przyszłość projektowania akustycznego
Projekt Oslo Atrium udowadnia, że symulacje akustyczne to nie przyszłość, lecz teraźniejszość projektowania DSO. Wykorzystanie narzędzi komputerowej symulacji akustycznej w procesie projektowania pozwala na:
- Wczesne wykrywanie i eliminację problemów, oszczędzając czas i pieniądze.
- Optymalizację projektu, gwarantując zrozumiałość i bezpieczeństwo.

Dla projektantów to sygnał: akustyka wkracza w erę cyfrową, a symulacje stają się nieodzownym narzędziem.